• تماس با وکیل: 09123666928 ساعت پاسخگویی 10:00 تا 20:00
  • [email protected]
آثارعدم واخواست سفته

عدم واخواست سفته در مهلت قانونی

واخواست سفته عبارت است از اعتراض دارنده ی برات و سفته به عدم پرداخت وجه در سر رسید، واخواست نامه دارای فرم چاپی مخصوص است که شامل شغل ، محل اقامت واخواست کننده و نام و شغل و محل اقامت شخصی که علیه او واخواست به عمل می آید.

به گفته وکیل پایه یک شرح واخواست بایدخطاب به ریاست دادگاه محل اقامت معترض علیه و تقاضای واخواست و متن سفته و چنانچه در ظهر سفته اسامی یا شرح یا امضایی وجود داشته باشد اسامی واگذارکنندگان نیز باید درج شود، در سمت دیگر واخواستنامه محلی برای درج نتیجه عملیات اجرا و گزارش مامور اجرا نیز اختصاص یافته است.

دارنده سفته به منظور بهره مندی از مقررات ماده 249 قانون تجارت باید ظرف 10 روز از تاریخ سررسیدسفته امتناع مدیون را از طریق تنظیم واخواست نامه مورد اعتراض قرار دهد.

اوراق واخواست مطابق مقررات آیین دادرسی مدنی ابلاغ می شود.

ماده 249 قانون تجارت

چنانچه سفته هایی مستند دعوی از سوی دارنده آنها در مهلت قانونی واخواست نشده باشد این سفته ها در حد یک سند عادی تعهدآور تلقی می شود و فاقد امتیازات و ویژگی ها و خواص اسناد تجاری است، به همین علت دو اثر مهم اسناد تجاری که عبارتند از :

  1. مسئولیت تضامنی صاحبان امضاء
  2. امکان صدور قرار تامین خواسته بدون پرداخت خسارت احتمالی از آنها زایل می گردد.

 تهیه و تنظیم واخواست:

برای تهیه اوراق واخواست شخص متقاضی و یا دارنده سفته باید ضمن مراجعه به شعبه موردنظر نسبت به تهیه اوراق مورد نظر اقدام نماید و پس از تکمیل اوراق را تحویل دایره واخواست دادگستری نماید.

مهلت قانونی ارائه واخواست:

با توجه به توضیحات فوق الذکر واخواست سفته باید در بازه زمانی ده روز از سررسید سفته انجام شود. لازم به ذکر است که این مدت زمان تعیین شده جهت ارائه واخواست نامه به دایره واخواست دادگستری ظرف ده روز از سررسید سفته یا از تاریخ مقرر شده در اظهارنامه می باشد.

تعداد نسخ واخواست نامه :

تعداد نسخ واخواست بستگی به تعداد متعهدین سفته خواهد داشت اگر متعهد سفته یک نفر بدون ضامن یا ظهر نویس باشد سه نسخه واخواستنامه تهیه می گردد نسخه اصلی به دارنده سفته نسخه دوم به صادر کننده تحویل داده میشود و نسخه سوم در دفتر واخواست بایگانی میشود و اگر متعهدین علاوه بر متعهد اصلی دارای ضامن و ظهرنویس باشد چهار نسخه تهیه و سپس پس از ابطال تمبر مورد نیاز روی هر برگ و با دوخت نسخ واخواستنامه دو برگی یا سه در سمت بالا واخواستنامه به همراه فیش واریز تحویل دایره واخواست می گردد و یک نسخه از فیش واریزی و واخواست نزد واخواست کننده باقی می ماند.

هزینه های واخواست:

هزینه هر برگ واخواستنامه ۵۰ ریال که باید برای واخواست هر برگ سفته ۱،۰۰۰ ریال (هزینه هلال احمر) به حساب مربوط در صندوق دادگستری محل واریز شود.

هزینه واخواست سفته معادل ۲% مبلغ اسمی سفته است که می بایست ۱% آن به علاوه ۱،۰۰۰ ریال فوق الذکر در یک حساب و ۱% دیگر آن به حساب دیگری که از طرف دادگستری محل تعیین می گردد واریز شود. مبلغ ۱۰،۰۰۰ ریال هم به ازای هر برگ بابت هزینه ابلاغ تودیع می گردد.

در خصوص بدهی هایی که باید در سررسید معین سفته پرداخت شود قید سررسید دقیق در متن الزامی است و باید توجه گردد. از واخواست سفته بدون تاریخ سررسید جداً خودداری و همچنین از واخواست سفته عندالمطالبه بدون رعایت تشریفات قانونی حتی المقدور خودداری شود.

مشاوره حقوقی با وکیل برای واخواست سفته

چنانچه با توضیحات بالا نیاز به مشاوره حقوقی داشتید می توانید با مراجعه به دفتر وکالت حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری نسبت به دریافت مشاوره حقوقی واخواست سفته اقدام نمایید. همچنین در صورت داشتن سوال حقوقی می توناید سوال خود را در باکس انتهای مطلب مطرح کنید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *