• تماس با وکیل: 09123666928 ساعت پاسخگویی 10:00 تا 20:00
  • [email protected]
نحوه درخواست صدور حکم رشد

چگونگی صدور حکم رشد

تمامی انسان ها تا پیش از رسیدن به سن بلوغ،محجور محسوب می شوند و اجازه تصرف در اموال خودشان را ندارند. در راستای تشریح درخواست حکم رشد اگر بخواهیم معنای بهتری برای محجور بگوییم این است که او صاحب حق می باشد اما توانایی استفاده از آن را ندارد. تمامی انسان ها در دوران کودکی خودشان محجور هستند و حق تصرف در اموال خودشان را ندارند و باید پس از گذراندن این دوران و ورود به سن بلوغ از اموال خودشان استفاده کنند. البته سن بلوغ شرط خروج از محجور بودن نیست و باید رشد و هم ثابت شود. یعنی باید ثابت شود او توانایی اداره اموال خودش را به شکل عقلانی دارد و از اموال خودش می‌تواند به شکل صحیح استفاده کند. همچنین در نظر داشته باشید که پس از گذراندن سن بلوغ فرد محجور هم می تواند در مواردی مثل شهادت دادن به امور غیر مالی محسوب می‌شود به طور مستقل عمل کند اما در امور مالی باید رشد او مشخص شود.

طبق همین موضوع در دادگاه ها و سایر محاکم ادارات سن ۱۸ سالگی را به عنوان سن رشد فرد محسوب می کنند. اما اگر شخصی به دنبال آن باشد که رشد خودش را ثابت کند باید به دنبال درخواست صدور حکم رشد باشد. درخواست صدور حکم رشد از طریق دادگاه و پس از گذراندن مراحل قانونی انجام می شود.

پس از آنکه بر در قانع درخواست صدور حکم رشد خودش را به دادگاه ارائه کند و از این طریق بتواند حکم رشد خودش را دریافت کند دیگر میتواند سرمایه ها و امور مالی خودش را مدیریت کند. اگر علاقه دارید با مراحل درخواست صدور حکم رشد بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنم تا انتهای مطلب همراه ما باشید. .

مراحل درخواست صدور حکم رشد چگونه است؟

شخصی که تقاضای درخواست صدور حکم رشد را دارد ابتدا باید به دادگاه محل اقامت خودش مراجعه کند. او در هنگام مراجعه به دادگاه باید دو عدد فتوکپی از صفحه اول شناسنامه خودش را به همراه داشته باشد. پس از آن که درخواست صدور حکم رشد را نوشت او باید فتوکپی آماده شده را به درخواست ضمیمه کند و بطرفیت دادستان آن را به دادگاه تقدیم نماید.

پس از آنکه درخواست صدور حکم رشد به دادستان رسید او می‌تواند پرونده را به دادرس خودش یا هر کدام از قضاتی که می‌شناسد ارجاع کند. بعد از اینکه پرونده ثبت کل شد، بنابر نظر رئیس یا دادرس شعبه که پرونده در آن قرار دارد و بعد از ثبت شعبه با تعیین وقت از نزدیکان فردی که درخواست صدور حکم رشد را داشته است برای رسیدگی پرونده دعوت به عمل می آید.

در این زمان دادگاه و قاضی دادگاه می توانند فردی که درخواست صدور حکم رشد دارد را برای دریافت گواهی رشد به پزشکی قانونی معرفی کنند. شخصی که درخواست صدور حکم رشد را دارد نامه معرفی را از دادگاه تحویل گرفته، به پزشکی قانونی می برد و بعد از آنکه گواهی را پزشکی قانونی را دریافت کرد آن گواهی را مجدداً به دادگاه تحویل می‌دهد.

بعد از این مراحل دادگاه با حضور شخصی که درخواست حکم رشد داشته است تشکیل جلسه می‌دهد قاضی دادگاه با پرسش چند سوال مختلف سعی می کند رشد یا عدم رشد خواهان را احراز نماید. طبیعتاً اگر رشد و احراز شود رای به رشد خواهد داده شد و اگر رشد و احراز نشود درخواست صدور حکم رشد رد می شود.

اکثر سوالاتی که قاضی در دادگاه میپرسد در حول مسائل مالی جریان دارد. می‌خواهید در جلسه دادگاه موفق‌تر باشید و بتوانید درخواست صدور حکم رشد شما در دادگاه تایید شود بهتر است برای این منظور از یک وکیل خانواده و یا یک وکیل دادگستری بهره بگیرید.

یک وکیل دادگستری می‌تواند هم بهتر از شما در جلسه دادگاه دفاع کند و هم مشاوره‌های خوبی را در مورد سوال هایی که قاضی قصد پرسش آنها را از شما دارد قبل از جلسه دادگاه به شما بدهد.

وکیل درخواست حکم رشد

با توضیحاتی که در زمینه حکم رشد ارائه شدبه درک کاملی از نحوه چگونگی درخواست حکم رشد و شرایط آن رسیدیم. در دفتر وکالت حمیرا پارسا با ارائه مشاوره حقوقی تلفنی و یا مشاوره حقوقی حضوری اماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در رابطه با حکم رشد می باشیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *