• تماس با وکیل: 09123666928 ساعت پاسخگویی 10:00 تا 20:00
  • [email protected]
تقسیم سهم الارث و نحوه مطالبه

تقسیم سهم الارث و نحوه مطالبه ، آن چگونه ممکن می شود ؟

پس از مرگ متوفی ، بازماندگان اموال او را پیگیری می کنند که همان نحوه ی تقسیم سهم الارث است .

ما در این مقاله می خواهیم تمام نکات مربوط به تقسیم سهم الارث و نحوه مطالبه ی آن را بیان کنیم .

ارث چیست ؟

زمانی که شخصی از دنیا میرود اموال و دارایی هایی او برای اقوام و افراد نزدیک او به جا می ماند که آن اموال را بین آن ها باید تقسیم کرد . به آن اموال به جا مانده  ، ارث می گویند .

ارث در لغت به معنای میراث است . (اموال به جا مانده از متوفی)

محرومیت از ارث

هر کسی تا زمانی که در قید حیات است می‌تواند هر نوع تصرفی در اموالش داشته باشد. برای مثال هر شخصی می‌تواند در زمان حیات اموالش را به دیگران منتقل کند و اطرافیان نمی‌توانند به این مساله اعتراضی داشته باشند. به عبارت دیگر هر کسی آزاد است که در مورد اموالش به هر شکلی تصمیم بگیرد. اما براساس قانون کسی نمی‌تواند ورثه خود را از ارث محروم کند.

طبقات ارث

وکیل یوسف آباد در مورد طبقات مختلفی که افراد در ارث می توانند از آن بهره مند شوند را توضیح می دهد : افرادی که با فرد متوفی نسبتی دارند با توجه به نزدیک بودن آنها ، ارث بین آن ها تقسیم خواهد شد .

اولین طبقه همان والدین یا همان پدرو مادر فرزندان و یا نوه ها هستند .

دومین طبقه را می توان اجداد خواهر برادر و همچنین فرزندان خواهر و فرزندان برادر نام برد .

سومین طبقه را نیز می توان خواهران و برادران پدر و مادر دانست . نکته ی بسیار مهمی که در این طبقات وجود دارد  این است که در صورت زنده بودن طبقه اول به طبقه دوم هیچ ارثی ‌نخواهد رسید و همچنین اگر افراد طبقه دوم زنده بودند به افراد طبقه سوم ارث نمی رسد .

و اگر  شخصی هیچ کدام از این طبقات را نداشت امور او به دادگاه ارجاع داده می شود . برای آگاهی از چگونگی تعلق ارث به طبقات و یا دادگاه می توانید از یک وکیل خوب مشاوره بگیرید .

موانع ارث

در مواردی ورثه از ارث محروم می شود که در این نوع موارد به این عوامل موانع ارث می گوییم .

قتل ، یکی از این عوامل است ؛ یعنی اگر کسی شخصی را که از او مالی به ارث خواهد برد را بکشد از ارث محروم می شود .

دومین عامل موانع ارث ، کفر است یعنی اگر ورثه و مورث ، مذهب های مختلفی داشته باشند ارث به ورثه نمی رسد و اموال به بیت المال اضافه می شود .

عامل سوم لعان است ؛ یعنی مرد ادعا کند که همسر خود زنا کرده است و فرزندی را که او آورده از خودش نیست.

لعان به دو شکل اتفاق می افتد :

1-لعان زن و شوهر

2- لعان اولاد و ولد

همه ی این موارد به تقسیم سهم الارث و نحوه مطالبه ی آن ارتباط مستقیم دارند و برای فهم دقیق آن باید همه  ی این موارد را بدانیم.

مفهوم ورثه

ورثه به افرادی گفته می شود  که می توانند در اموال متوفی تصرف داشته باشند .  به صورت ساده تر اموال فرد فوت شده به اشخاصی خواهد رسید که به آن اشخاص ورثه می گویند .

نکته قابل توجه این است که  اگر متوفی قرضی داشته باشد ، ورثه باید ابتدا آن را پرداخت کند و سپس در اموال او تصرف داشته باشند و اگر دین او را پرداخت نکنند نمی توانند اداره ی اموال او را بر عهده بگیرند . در چنین مواردی خیلی بهتر است که از یک وکیل ملکی مشورت گرفته تا مراحل انجام کار ، به نحوی که ورثه می خواهند صورت بگیرد .

انحصار وراثت

در تقسیم سهم الارث می دانیم که هر یک از ورثه ها مقداری مشخصی از اموال را می تواند تصرف کند ، برای این کار باید انحصار وراثت صورت بگیرد .

معمولا  از طریق شورای حل اختلاف که شعبه های مختلفی دارند صورت می گیرد که اغلب در محل سکونت فرد متوفی شعبه ای وجود دارد و ورثه باید به آن شعب مراجع کنند و با گرفتن گواهی انحصار وراثت این موضوع را اثبات کنند .

وکیل خوب در این مورد توضیح می دهد که اگر شخصی از متوفی طلبی دارد ، می تواند به مراجع قضایی مراجعه کند و با داشتن مدارک آن را به آن ها گزارش دهد تا ورثه ، اقدام به تسویه کند .

در تقسیم سهم الارث و نحوه مطالبه ی آن ، اگر با مشکلی رو به رو  شدید ، می توانید با گرفتن یک وکیل خوب برای حل آن مشکل اقدام نمایید .

4دیدگاه ها

  • حمید
    20 مرداد 1403

    سلام
    پدر من فوت شده ایا ارث پدر بزرگم بعد از مرگ به من می رسد؟

    • parsalaw
      23 مرداد 1403

      سلام
      خیر به شما ارث تعلق نمی گیرد.

  • علی
    30 تیر 1403

    با سلام
    در تقسیم ارث فرزند پدر و مادر هر کدام چقدر از اموال فرزندشان ارث می برند

    • parsalaw
      30 تیر 1403

      سلام. یک ششم ارث می برند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *