• تماس با وکیل: 09123666928 ساعت پاسخگویی 10:00 تا 20:00
  • [email protected]
غصب عنوان دولتی

شرایط غصب عنوان دولتی

اکثرا غصب عنوان دولتی زمانی صورت می گیرد که شخص کارت جعلی شناسایی نسبت به یکی از نهاد های دولتی را داشته باشد و با آن، نیت های سوئی داشته باشد که در این موارد شخص علاوه بر متهم شدن به جعل ، متهم به غصب عنوان دولتی هم می شود .

وکیل دادگستری چنین بیان می کند که این اتهام به دو صورت معرفی به عنوان مامور دولت و یا دخالت در مشاغل دولتی صورت می گیرد که این دو را باید از هم جدا دانست و این موضوع به ماده ۳۵۵ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مربوط می شود .

چه شغل هایی دولتی هستند؟

مشاغلی مانند مشاغل کشوری ، لشکری و انتظامی که شامل بودجه ی عمومی و دولتی می باشند را می توان شغل های دولتی دانست.

ویژگی های جرم غصب عنوان چیست ؟

وکیل پایه یک شرح می دهد که : مانند تمامی جرم ها باید ۳ عنصر قانونی ، مادی و معنوی را ، برای این جرم نیز معرفی کرد.

کدام قوانین در قانون مجازات اسلامی مربوط به جرم غصب عنوان و مشاغل دولتی می شود:

وکیل یوسف آباد در این مورد می گوید عنصر قانونی جرم غصب عنوان دولتی در بخش تعزیرات ، بخش هشتم مواد ۳۵۵ تا ۵۵۷ قانون مجازات اسلامی آمده است .

در مورد جعل برند و طرح های تجاری اشخاص در قانون مجازات اسلامی مواد 529 و 530 وجود دارد ، به عنوان مثال اگر کسی خودش را پلیس جلوه دهد بر اساس ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی اگر این شخص بدون سمت رسمی از طرف دولت ، خود را در شغل های دولتی مانند کشوری ، لشکری و یا انتظامی را دخالت دهد و یا سندی جعل کند و یا خودش را مامور دولتی معرفی نماید ، در این صورت جرم انجام داده است و مجازات خواهد شد .

وکیل پایه یک شرح می دهد که اگر شخصی نشریه ای را بر خلاف واقعیت و به دروغ انتشار دهد و یا شخصی خود را مدیر مسئول آن نشریه معرفی کند و پروانه ای نداشته باشد طبق نظریه ی قاضی مجرم است و باید مجازات شود.

اگر کسی بدون مجوز به شغل پزشکی یا دندان پزشکی مشغول شود و برای رسیدن به منافع ، عنوانی را غصب کند، علاوه بر این که کار او تعطیل خواهد شد ، به حبس و جریمه نقدی محکوم می گردد .

اگر پزشکی به دروغ مدعی شود که داروی درمان یک بیماری واگیر را کشف کرده است و ادعای او غلط باشد و آن پزشک آن را اطلاع رسانی کند ، طبق قانون می بایست دو ماه تا یک سال حبس بکشد و همچنین به پرداخت جزای نقدی نیز محکوم می شود .

اگر کسی در یک تئاتر خیابانی لباس پلیس پوشیده باشد و قصد کلاهبرداری با این کار را در ذهن داشته باشد ، مجرم است و اگر با استفاده از لباس های پلیس تنها قصد نمایش فیلم یا تئاتر را داشته باشد ، شخص مجرم نیست و برای او مجازاتی در نظر گرفته نمی شود .

وکیل در مورد اینکه اگر کسی خود را دکتر ، مهندس و یا عناوین مشابه این ها را به دروغ به خود عنوان دهد ، می گوید که با توجه به ماده ی ۵۵۶ فصل هشتم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مجرم است و مرتکبین استفاده ی غیر مجاز از این عناوین محکوم خواهند شد ؛ وکیل دادگستری در مورد اینکه اگر بخواهیم از جرم غصب عنوان دولتی ، شکایتی داشته باشیم به کجا باید مراجعه کنیم ، توضیح می دهد که شاکی باید در دادگاه کیفری شکایت کیفری انجام دهد و البته باید در محل وقوع جرم باشد و همچنین می تواند از طریق کلانتری ها گزارش داده و کلانتری ها پس از انجام تحقیقات به بازپرس دادسرا این موضوع را گزارش دهند .

مجازات پزشک بودن قلابی در قانون مجازات اسلامی بیان شده است .

این مطلب هم می تواند مفید باشد: جعل اسناد

مجازات جرم غصب عنوان چیست ؟

بر اساس ماده ی ۵۵۵ قانون مجازات شخص مجرم به شش ماه تا دو سال حبس محکوم می شود و اگر سندی جعل کرده باشد به مجازات جعل نیز خواهد رسید و بر اساس ماده ی ۵۵۶ اگر از لباس دولتی بهره برده باشد به سه ماه تا یک سال حبس و همچنین جریمه ی نقدی محکوم می شود .

از آن جا که موضوع جعل کاملا تخصصی است ، بنابراین بهتر است برای اثبات کردن جرم جعل از یک وکیل کیفری با تجربه استفاده کرد و در مواردی هم ممکن است جعلی اتفاق نیفتاده است و سوء تفاهمی به وجود آمده است ، پس برای رفع آن اتهام نیز باید به یک وکیل خوب مراجعه کرد .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *