• تماس با وکیل: 09123666928 ساعت پاسخگویی 10:00 تا 20:00
  • [email protected]
نمونه رای مطالبه اجرت المثل توسط ورثه

مطالبه اجرت المثل توسط ورثه

مطالبه اجرت المثل از جمله دعاوی که زوجه میتواند در دادگاه خانواده مطرح نماید می باشد دعوای اجرت المثل ایام زوجیت میباشد  منظور از اجرت المثل ایام زوجیت اجرت کارهایی هست که زوجه در طول ایام زندگی در منزل مشترک انجام داده اعم از کارهای منزل یا نگهداری فرزندان و شیردهی به انها و اجرت المثل نیز مانند سایر دعاوی مالی ناشی از زوجیت مانند نفقه و مهریه از زوج قابل مطالبه میباشد. البته در این نوع دعوای مالی علیه زوج  ارکان و شرایطی باید  در دادگاه به اثبالت رسیده تا زن مستحق به دریافت ان شود ارکان و شرایط اثبات این قسم از دعوای مالی عبارت است از زوجه کارهایی که شرعا به عهده وی نبوده به دستور زوج در منزل انجام دهد دوم اینکه با قصد عدم تبرع انجام شود و سوم اینکه قصد اخذ دستمزد را داشته باشد حال با توجه به اینکه پس از وفات زوجه حقوق مالی وی مانند نفقه و مهریه توسط وراث قابل مطالبه میباشد بررسی مینماییم ایا پس از فوت زوجه وراث وی میتوانند نسبت به مطالبه اجرت المثل علیه زوج اقدام نمایند ؟

با نمونه رای مطالبه اجرت المثل توسط ورثه با ما همراه باشید:

نمونه رأی دادگاه اجرت المثل توسط ورثه

در خصوص دعوی آقای (ج. ن.) به طرفیت آقای (ع. ب.) با وکالت آقای (ک.ط.) به خواسته مطالبه اجرت‌المثل دوران زندگی مشترک فرزند مرحومش (م. ن.) به قائم مقامی وی و با استناد به صلح‌نامه رسمی شماره 79700-10/11/90 دفتر اسناد رسمی شماره 187، با عنایت به محتویات پرونده، نظر به اینکه استحقاق اجرت‌المثل زوجه منوط به احراز مقدمات قانونی و شرعی این امور و قائم به شخص زوجه بوده که با فوت مشارٌالیها امکان احراز قصد وی برای دادگاه متصور نمی‌باشد لذا دعوی به نحو مطروحه غیر وارد تشخیص داده شده و حکم به رد آن صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره ظرف مدت بیست روز قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.
دادرس شعبۀ 276دادگاه خانواده تهران – دهـقـانی

رای دادگاه تجدیدنظر در مورد مطالبه اجرت المثل

 

درخصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی آقای (ج. ن.) نسبت به دادنامه شماره 1566483732 مورخ 18/2/92 صادره از شعبه 276 دادگاه خانواده تهران، متضمن حکم به ردِ دعوی اجرت‌المثل ایام زندگی مشترک، فرزند تجدیدنظر خواه مرحومه زوجه با توجه به بررسی و مداقه در جمیع اوراق پرونده دادگاه اعتراض تجدیدنظرخواه را وارد ندانسته است. زیرا ظاهر ماده 336 قانون مدنی حاکی ازآن است که اصل بر عدم تبرع است و زوجه لازم نیست قصد تبرع خود را اثبات کند ولی درمورد امر زوج به اقدام فعلی از ناحیه زوجه چنین اصلی وجود ندارد و زوجه باید اثبات کند که در اجرای دستور شوهر مبادرت به انجام کاری کرده است و احراز آن قائم به شخص زوجه است در صورتی‌که در مانحن‌فیه پدر زوجه به عنوان قائم مقام، طرح دعوی نموده است بنا‌علی‌هذا دادگاه ضمن رد اعتراض تجدیدنظرخواه مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، دادنامه تجدیدنظرخواسته را عیناً تأیید وابرام می‌نماید.

رأی صادره به استناد ماده 365 قانون معنون قطعی است.
مستشاران شعبۀ 26 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

نتیجه گیری در مورد مطالبه اجرت المثل

مطالبه اجرت المثل کارهای انجام شده در ایام زوجیت نیاز به اثبات دستور زوج و نیز تبرعی نبودن اقدامات زوجه  و قصد اخذ دستمزد را دارد که این مقدمات قائم به شخص زوجه بوده و با فوت وی امکان احراز آن برای دادگاه وجود ندارد شایان ذکر است اثبات یک سری از دلایل قایم به شخص بوده و جهت اثبات نیازمند حضور شخص خواهان میباشد که در مانحن وفیه چنین امکانی وجود ندارد. جهت مشاوره بیشتر تماس بگیرید. وکیل پایه یک دادگستری آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشد.

 

2دیدگاه ها

  • parsalaw
    12 تیر 1403

    مطلب کامل و جامع بود

    • parsalaw
      12 تیر 1403

      عالی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *