• تماس با وکیل: 09123666928 ساعت پاسخگویی 10:00 تا 20:00
  • [email protected]
عدم امضاء چک حساب مشترک

چک حساب مشترک

در این مقاله به بررسی چک حساب مشترک می پردازیم ، در بعضی از موارد یک چک که با امضای 2 نفر وجاهت قانونی می یابد، اگر توسط یکی از این دو شخص ه صاحب امضای چک هستند امضاء شود و تحویل شخص گردد، فرد تحویل گیرنده به بانک مراجعه می کند و در بانک چک موصوف به علت نداشتن موجودی در حساب منجر به صدور گواهی پرداخت می شود و دارنده چک اقدام به تقدیم دادخواست می نماید و هر دو نفر را طرف دعوا قرار می دهد یکی از خواندگان مدعی است که از صدور چک اطلاع نداشته و چک را امضاء کرده نکرده است آیا این فرد مسئولیتی جهت پرداخت دارد یا خیر؟

پاسخ این است که شخصی که چک را امضاء نکرده است نه مسئولیت جزایی دارد نه مسئولیت کیفری و شخصی که چک را به تنهایی امضاء کرده مسئول پرداخت چک می باشد.

چک دو امضا

در این نوع چک دو نفر باید بر روی چک امضا کنند تا چک قابل پرداخت شود. این نوع چک بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که شرکا به دلیل گردش مالی بسیار بالا اقدام به صدور چک دو امضا می نمایند.

در چک دو امضایی، هر دو امضاکننده باید حضور داشته باشند و امضای خود را بر روی چک بگذارند. بعضی از بانک‌ها ممکن است برای امضای دوامضایی از فرم‌های خاصی استفاده کنند که امضای هر دو فرد را در آن ثبت می‌کنند.

در صورتی که چک دوامضایی را دریافت کردید، باید مطمئن شوید که هر دو امضا کننده حضور داشته‌اند و امضای آن‌ها با امضایی که در فایل بانکی شما ثبت شده است، مطابقت دارد. بررسی امضای دوگانه مستلزم معتبر بودن امضای دو امضاکننده مجاز است. هر دو امضا کننده باید در زمان امضای چک حضور داشته باشند و باید در قسمت های تعیین شده روی چک امضا کنند. همچنین، برای اطمینان خاطر بیشتر، بهتر است در صورت امکان چک را در شعبه بانک بررسی کرده و مطمئن شوید که چک معتبر است و هیچ گونه تغییری در آن ایجاد نشده است

حساب مشترک

حساب مشترک یک حساب بانکی است که به دو یا چند نفر به عنوان صاحبین حساب اصلی اختصاص داده می‌شود. در این نوع حساب، همه مشتریان مشترک می‌توانند به صورت مستقل به حساب دسترسی داشته باشند و تراکنش‌های مختلفی را در آن انجام دهند.

حساب مشترک می‌تواند برای موارد مختلفی استفاده شود، از جمله:

  • حساب بانکی خانوادگی
  • حساب کسب و کار
  • حساب مشترک برای دوستان یا همکاران

در صورت تصمیم به ایجاد یک حساب مشترک، می‌توانید به بانک خود مراجعه کنید و درخواست ایجاد حساب مشترک را ارائه دهید. بانک ممکن است از شما اطلاعاتی مانند نام و اطلاعات تماس تمامی مشتریان مشترک، نوع حساب مورد نظر، و شرایط و مقررات حساب مشترک را بپرسد. پس از ایجاد حساب مشترک، همه مشتریان مشترک می‌توانند به صورت مستقل به حساب دسترسی داشته باشند و تراکنش‌های مختلفی را انجام دهند.

مسئولیت چک دو امضا

در مورد چک دو امضا، مسئولیت بر عهده دو نفر امضاکننده است. این نوع چک برای جلوگیری از سوء استفاده و کلاهبرداری استفاده می‌شود و برای اطمینان از اینکه چک توسط دو نفر مجاز و با صلاحیت امضا شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که چک دو امضا دارای امضای مجاز و صحیح دو نفر امضا کننده باشد، هر دو نفر مسئولیت این چک را به صورت مشترک بر عهده دارند. این به این معنی است که هر دو امضاکننده باید از صحت و صلاحیت چک و تائید موجودی حساب اطمینان حاصل کنند و در صورت عدم پرداخت چک به دلیل نقص فنی یا عدم وجود موجودی کافی در حساب، هر دو نفر مسئولیت پرداخت هزینه‌های مربوطه را به صورت مشترک بر عهده دارند.

اگر چک توسط یکی از امضاکنندگان تقلبی امضا شود یا تغییر داده شود، امضا کننده دیگر نیز مسئولیت قانونی را بر عهده دارد. بنابراین، اگر شما به عنوان یکی از امضاکنندگان یک چک دو امضا را امضا می‌کنید، باید به دقت از صحت و صلاحیت چک و تائید موجودی حساب اطمینان حاصل کنید و در صورت اطمینان از صحت آن، باید امضا کنید.

شرایط حساب مشترک

شرایط حساب مشترک ممکن است برای هر بانک یا سازمان مالی متفاوت باشد، اما در کل شرایط مشترک عبارتند از:

شرایط حساب مشترک بستگی به نوع حساب، بانک یا سازمان مالی، و نفرات مشارکت کننده دارد. قبل از ایجاد حساب مشترک، باید به دقت شرایط مربوط به حساب را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که شرایط به نحوی است که با نیازهای شما و سایر نفرات مشارکت کننده سازگار است.

مسئولیت صادرکنندگان چک از حساب مشترک

مسئولیت صادرکنندگان چک از حساب مشترک، بر اساس قوانین محلی و شرایط حساب مشترک، ممکن است متفاوت باشد. در بسیاری از حالت‌ها، صادرکننده چک مسئولیت پرداخت هزینه‌های مربوط به چک را بر عهده دارد، در حالی که در بعضی موارد، مسئولیت پرداخت هزینه‌های مربوط به چک به عهده دارنده حساب است. بهتر است قبل از صدور چک، شرایط حساب مشترک و قوانین مربوط به چک را با دقت مطالعه کنید تا از مسئولیت‌های خود آگاهی داشته باشید.

حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشد. جهت مشاوره حقوقی حضوری تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *