• تماس با وکیل: 09123666928 ساعت پاسخگویی 10:00 تا 20:00
  • [email protected]
ابطال وصیت نامه

ابطال وصیت نامه

وصیت نامه یکی از موضوعات داغ بعد از درگذشت والدین برای فرزندان محسوب می شود. بسیار اتفاق می افتد که بر سر وصیت نامه بین فرزندان خانواده نزاع هم پیش می آید. گاهی اوقات برخی از آنها حتی نسبت به اصل وصیت نامه هم اعتراض دارند و درخواست ابطال وصیت نامه را دارند. یکی از مهمترین شرایطی که برای طرح دعوای ابطال وصیت نامه مورد نیاز می باشد، داشتن مستندات و دلایل کافی برای این درخواست است که باید ذینفع آنها را در اختیار داشته باشد.

مثلاً یکی از شرایطی که باعث ابطال وصیت نامه می شود این است که به قواعد ماهوی و قانونی که متوفی در زمان تنظیم وصیت نامه به خوبی آن ها را رعایت نکرده است استناد شود. همچنین می توان در صورتی که وصیت نامه به ضرر حقوق سایر افراد باشد در زمینه ابطال وصیت نامه اقدام کرد.

البته در وصیت نامه اصل بر این موضوع می باشد که آن کاملاً صحیح و نافذ بوده است مگر آنکه خلاف این موضوع ثابت شود. موارد مختلفی هستند که باعث میشود ابطال وصیت نامه اتفاق بیفتد و خوب است آنها را بشناسید.

چه مواردی باعث ابطال وصیت نامه می شوند؟

اولین موردی که باعث ابطال وصیت نامه می شود عدم اهلیت متوفی می باشد. در واقع با توجه به این که وصیت نامه عمل حقوقی می باشد ضروری است که هنگام نوشتن وصیت نامه متوفی اهلیت داشته باشد و دچار مشکلات و بیماری‌های ذهنی و روانی نبوده باشد. در صورتی که متوفی هنگام نوشتن وصیت نامه مهجوریت داشته باشد وصیت نامه و ابطال می گردد. همچنین درصورتی که متوفی یکی از وراث خودش را از ارث محروم کرده باشد آن شخص آسیب دیده می تواند با مراجعه به دادگاه درخواست ابطال وصیت نامه را داشته باشد و دادگاه هم با توجه به شرایط قانونی وصیت نامه را ابطال می کند.

یکی دیگر از مواردی که باعث ابطال وصیت نامه می شود این است که مرگ شخص به وسیله خودکشی اتفاق افتاده باشد. در صورتی که فرد متوفی از اموال عمومی و اموال موقوفه و یا مال غیر وصیت کرده باشد وصیت نامه و ابطال می گردد. همچنین در صورتی که متوفی قبل از مرگ خودش از وصیت نامه ای که تنظیم کرده است انصراف داده باشد اما فرصت نکرده باشد آن را اعلام کند و البته ادله کافی برای این موضوع وجود داشته باشد وراث می‌توانند نسبت به ابطال وصیت نامه او درخواست داشته باشند.

همچنین در صورتی که وصیت نامه متوفی مقاصد نامشروعی داشته باشد و جهت کار نامشروع به شخصی واگذار شده باشد، وصیت نامه او باطل میشود. همچنین در صورتی که متوفی وصیت نامه از خودش به جا گذاشته باشد و هر دو این وصیت نامه ها با هم مغایر باشند و شرایط متفاوتی را در نظر گرفته باشند و هر دوی آنها ابطال می گردند.

روند رسیدگی به درخواست ابطال وصیت نامه چگونه می باشد؟

برای آنکه روندابطال وصیت نامه آغاز شود، وراثی که خواهان ابطال وصیت نامه هستند باید دلایل و مستندات خودشان را که به موجب آن می توان وصیت نامه را باطل کرد در یک دادخواست قرار داده و آن دادخواست را در یکی از دفاتر خدمات قضایی تنظیم کنند.

پس از آنکه دادخواست تقدیم شد دادگاه برای ابطال وصیت نامه تعیین وقت رسیدگی مشخص می‌کند و در زمان مقرر تشکیل می شود. در جلسه ای که برای ابطال وصیت نامه دادگاه تشکیل می‌دهد افرادی که خواهان ابطال وصیت نامه هستند باید دلایل و مدارک خودشان را که مطابق قانون می باشد به دادگاه تقدیم کنند.

گاه پس از آنکه مستندات شاکیان را شنید بررسی‌های لازم و خودش را شروع می‌کند و پس از آن تصمیم گیری کرده و در صورتی که نظر شاکیان اثبات شود رای به ابطال وصیت نامه می دهد. البته مورد مهمی که وجود دارد و بهتر است شما آن را رعایت کنید این است که برای انجام روند ابطال وصیت نامه از یک وکیل خوب که ترجیحاً وکیل دادگستری زن و مرد باشد استفاده کنید. یک وکیل دادگستری مراحل قانونی را بهتر می داند و شرایطی که می تواند پرونده را به نفع شما تمام کند را کاملاً بلد است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *