• تماس با وکیل: 09123666928 ساعت پاسخگویی 10:00 تا 20:00
  • [email protected]
انواع عقد جعاله در قانون مدنی

اطلاعات کامل از عقد جعاله:

هر عقد جعاله از سه بخش تشکیل شده است :

1- جاعل

2- جعل

3- عامل

دو نوع جعاله داریم : جعاله عام و جعاله خاص .

در جعاله عام مهم نیست که چه کسی کار انجام می دهد بلکه تنها هدف انجام شدن کار است . با توجه به مسائلی که در بالا ذکر شده برای کسی که طلای خود را گم کرده است که فرقی نمی کند که چه کسی طلا را پیدا کند بلکه مهم این است که طلا پیدا شود .

انواع عقد جعاله در قانون مدنی:

وکیل پایه یک برای اینکه این مطالب جا بیفتد یک مثال دیگر بیان می کند اگر شخصی در قبال انجام کاری معین و شخص اول مبلغی را دریافت کند یعنی در قبال مژدگانی طلا گم شده را برگرداند، شخص اول به عنوان جاعل و مبلغ به عنوان جلب و شخص دوم به عنوان عامل شناخته می شود .

مثال دیگری نیز می توان گفت که اگر در روزنامه سردبیر یک مسئله علمی چاپ کند و بگوید به کسی که پاسخ صحیح بدهد جایزه‌ای به او تعلق میگیرد .

این هم همان یکی از انواع عقد جعاله در قانون مدنی عام است زیرا مهم نیست چه کسی این کار را انجام می دهد مهم یافتن جواب مسئله است.

جعاله خاص:

وکیل خانم در توضیح این مطلب بیان می کند که در این نوع پرده جاعل کار مشخص را برای یک نفر بیان فراتر مشخص میشه وارد اگر کار انجام می‌شود مبلغ شخصی را می پردازد .

مثلاً اگر یک شرکت رایانه‌ای به کارکنان خود بگوید که هرکس بتواند باتری طراحی بکند که عمر آن بیشتر از بهترین باتری های جهان باشد نوعی جعاله شکل گرفته است اما چون این کار را فقط کارکنان شرکت می توانند انجام دهند جعاله خاص گفته می شود .

یکی از انواع عقد جعاله در قانون مدنی در سیستم بانکداری جاری می شود .

مفاد قرار داد انواع عقد جعاله در قانون مدنی:

جعاله همانند هر عمل حقوقی دیگر شرایط و مفادی دارد. جعاله ی عام شرایط حساسی دارد؛ در این جعاله اولین کسی که کار را انجام میدهد شایسته جعل می باشد از نظر حقوقی اهمیت بسزایی دارد .

وکیل دادگستری در مورد جعاله عام یک نکته مهم را متذکر می‌شود که در این جعاله، جاعل می‌تواند شروط خاصی را تعیین کند مثلاً با توجه به مساله اول نحوه پیدا کردن طلا و یا زمان آن .

تفاوت عقد جعاله با اجاره:

در اجاره میزان کار و پاداش و هزینه و طرف عقد قرارداد باید معلوم باشد و این در حالی است که در انواع عقد جعاله در قانون مدنی میزان کار و میزان جعل ضرورتی ندارد که به طور کامل معلوم باشد .

تفاوت دوم در آن است که در عقد جعاله کسی که عامل است حق ندارد حبس کند یعنی حق ندارد مال موضوع جعاله را تا زمانی که جاعل پاداش او را بپردازد، اما در اجاره این مورد می تواند صورت بگیرد .

تفاوت سوم و اساسی در جایز و لازم بودن این عقدها است ؛ چنان که عقد اجاره لازم و عقد جعاله عقدی جایز است .

جعاله در سیستم بانکداری:

بانک ها اجازه دارند برای گسترش دادن امور تولیدی، بازرگانی و خدماتی از جعاله نیز استفاده کنند .

در این نوع جعاله بانک ها رکن عامل را دارند و به عقد کردن جعاله ی ثانویه از طریق شرکت ها می پردازند .

سرمایه گذاری های مستقیم و همچنین ضمانتنامه ها از طرف بانک ها در قالب جعاله می تواند انجام پذیرد .

هر شخص حقوقی یا حقیقی که شرایط خاص یکی از انواع عقد جعاله در قانون مدنی را دارا باشد میتواند با رعایت ضوابط از تسهیلات جعاله بانک ها استفاده کند .

 تسهیلات جعاله در دو قسمت کلی :

۱ جعاله ساختمانی یعنی ساختن مسکن و یا تعمیر کردن واحدهای مسکونی .

۲ جعاله برای اجرا کردن طرح های مختلف می تواند پرداخت شود

وکیل ملکی شرح می دهد که : در قانون عملیات بانکی بدون ربا ماده ای وجود دارد (ماده ۷۰) که به بانک ها اجازه می دهد قسمتی از مبلغ قرارداد جعاله را با رعایت کردن ضوابط مقرر شده از طرف شورای پول، با نام پیش پرداخت دریافت کند .

شما می توانید اگر در این مورد به مشکل برخورده اید، با یک وکیل خوب مشورت کنید .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *