09123666928

تلفن تماس با وکیل

09123666928

تلفن تماس با وکیل

10:00 تا 20:00

ساعت پاسخگویی

شکایت از پزشک متخلف + مدارک + هزینه 1402

امتیاز شما به این مطلب
(16 رای‌ها)
قصور پزشکی قصور پزشکی

شکایت از پزشک متخلف

یکی از معضلات و مشکلات این روزهای افراد قصور و اشتباهات فراوان و رایج پزشکی می باشد. خطای پزشکی رخدادی است گاه جبران ناپذیر و گاهی با صدماتی همراه می شود که فرد را با مشکلات زیادی از جمله جسمی، روحی و روانی مواجه می کند. یکی از این خطاهای پزشکی که به خاطر تجربه کم و عدم سواد کافی پزشک رخ میدهد در زمینه جراحی زیبایی (جراحی بینی و...) و جراحی لاغری (لیپوساکشن) یکی از رایج ترین خطاهای پزشکی می باشد.  

افراد در مواقع مواجه با قصور پزشکی تصمیم به شکایت از پزشک متخلف می گیرند و گاهن نیاز به مشاوره حقوقی پزشکی با وکیل دعاوی پزشکی را دارند. 

شرح قصور پزشکی

در صورتی که  پزشکی خطایی را چه عمدا و چه سهوا مرتکب شود، مقصر است و در اصطلاح  قصور پزشکی مرتکب شده است. میزان قصور و نوع آن در پزشکی توسط پزشکی فانونی مشخص می گردد. پس تمامی تخلفات پزشکی رایج موجب شکایت از پزشک می شود.

مدارک لازم جهت شکایت از پزشک

  • کپی کارت ملی
  • کپی از تمام مدارک پزشکی از قبیل آزمایشات، نسخه های دارویی، رادیوگرافی و ...
  • هزینه دادرسی

جرایم پزشکی

مراجع رسیدگی به جرایم پزشکی

افرادی که قصد شکایت از پزشک متخلف در رابطه با قصور پزشکی را دارند می توانند شکایت خود را در مراجع ذیصلاح که در ذیل آمده مطرح کنند:

  • دادگاه های عمومی

در دادگاه عمومی می توان، شکایت خود از پزشک متخلف در را بطه با قصور پزشکی از جنبه جزایی  و یا حقوقی مطرح کرد. در قوانین مدنی و یا جزایی کشور، هر عمل و یا جرمی که قابلیت پیگیری قضایی داشته باشد در صلاحیت این دادگاهها است.

  • دادسرای جرایم پزشکی

دادسرای جرایم پزشکی در کلیه استان های کشور فعال هستند که مردم می توانند برای رسیدگی به مشکلات و پرونده‌های قضایی خود و شکایت از پزشک متخلف در رابطه با قصور پزشکی و تخلفات پزشکی در هر سطحی به آنجا مراجعه کنند.

روند رسیدگی به پرونده‌های مطرح شده در این دادسرا بدین شکل است که پس از طرح و ارجاع موضوع به کمیسیون‌های پزشکی، پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که قصور کادر درمانی تشخیص داده شود، مراتب قصور به شعبه رسیدگی ‌کننده ارسال و به دنبال آن پزشک و تیم پزشکی برای ادای توضیحات احضار می‌شوند.و در نهایت دادسرا  یا قانع می شود که قصوری رخ نداده است و قرار منع یا موقوفی تعقیب صادر می کند و یا اینکه ادعای شاکی را نزدیک به واقع می بیند و با صدور کیفر خواست پرونده را به دادگاه ارسال می کند و دادگاه عمومی جزایی نیز بر اساس محتویات پرونده،نظریه کارشناس و دفاعیات هردو طرف اقدام به صدور رای می نماید.

  • شورای حل اختلاف (ویژه امور بهداشت)

شورای حل اختلاف ویژه امور بهداشت جهت رسیدگی به دعاوی قصور پزشکی از اعضای شوراهای ویژه از میان کارشناسان و متخصصان صاحب صلاحیت در رشته های مرتبط پزشکی با تایید و معرفی سازمان نظام پزشکی و با رعایت آئین نامه اجرائی ماده ۱۳۴ قانون برنامه چهارم توسعه برای مدت ۳ سال انتخاب شده و علاوه بر شرایط عمومی باید فاقد محکومیت کیفری یا انتظامی باشند.

رسیدگی و حل و فصل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و همچنین اختلافات جامعه پزشکی با سایر اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی در صورتیکه مبلغ خواسته یا محکوم تا 20 میلیون تومان می باشد، در صلاحیت شورای حل اختلاف است.

دادسرای جرایم پزشکی در تهران

دادسراي ناحيه ۲۶ ويژه جرايم پزشكي و دارويي

آدرس دادسرا :
تهران – سیدخندان – خیابان دبستان – انتهای کوچه آریان محمودی

تامین وثیقه برای پزشک در دادسرا

تامین وثیقه برای پزشک در دادسرا بدین صورت می باشد که پس از اینکه بازپرس یا دادیار رسیدگی کننده به پرونده قصور پزشکی، به پزشک متخلف تفهیم اتهام نمود، با در نظر گرفتن اینکه جرم ارتکابی پزشک مورد نظر از چه نوعی می باشد، برای اینکه در احضارهای بعدی پزشک مورد نظر در دادسرا یا دادگاه حاضر شود اقدام به صدور یکی از قرارهای تامین کیفری می نماید. به عبارت دیگر در واقع قرار تامین کیفری برای پزشک متخلف در دادسرا یک وسیله برای تضمین حضور مجدد پزشک مورد نظر در دادسرا یا دادگاه می باشد.

بیشتر بخوانید: شکایت از پزشک زیبایی

انواع قرار تامین کیفری برای پزشک در دادسرا

وکیل جرایم پزشکی بیان می دارد، انواع قرار تامین کیفری برای پزشک در دادسرا در ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری معین شده است که به شرح ذیل می باشد:

الف – التزام به حضور با قول شرف
ب – التزام به حضور با تعیین وجه التزام
پ – التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با قول شرف
ت – التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با تعیین وجه التزام
ث- التزام به معرفی نوبه‏ ای خود به صورت هفتگی یا ماهانه به مرجع قضائی یا انتظامی با تعیین وجه التزام
ج – التزام مستخدمان رسمی کشوری یا نیروهای مسلح به حضور با تعیین وجه التزام، با موافقت متهم و پس از اخذ تعهد پرداخت از محل حقوق آنان از سوی سازمان مربوط
چ- التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت تعیین شده با موافقت متهم با تعیین وجه التزام از طریق نظارت با تجهیزات الکترونیکی یا بدون نظارت با این تجهیزات
ح – اخذ کفیل با تعیین وجه الکفاله
خ – اخذ وثیقه اعم از وجه نقد، ضمانت‏ نامه بانکی، مال منقول یا غیر منقول
د – بازداشت موقت با رعایت شرایط مقرر قانونی

قرار تامین کیفری برای پزشک متخلف در دادسرا پس از تفهیم اتهام در دادسرا و زمانی که نظر بازپرس یا دادیار رسیدگی کننده بر مجرمیت پزشک متهم باشد صادر می گردد. وکیل جرایم پزشکی در ادامه سه مورد از رایج ترین قرارها را که معمولا در دادسرای جرایم پزشکی و داروئی صادر می گردد برای شما عزیزان شرح می دهد.

هزینه شکایت قصور پزشکی

هزینه دعاوی قصور پزشکی مانند سایر شکایت های کیفری، هزینه ای معادل دعاوی غیر مالی دارد. این هزینه ها شامل: ثبت شکایت کیفری در دفتر خدمات قضایی می باشد. در صورتی که فرد متشاکی نیاز به وکیل داشته باشد، حق الوکاله وکیل قصور پزشکی هم به این مبلغ اضافه می شود.

مشاوره حقوقی تخلفات پزشکی

شکایت از پزشک

افرادی که پس از مراجعه به پزشک در معرض آسیب جسمی قرار گرفته اند،و قصد شکایت از پزشک را دارند، می توانند ضمن مراجعه به مشاوره حقوقی و وکیل متخصص در امور پزشکی جهت پیگیری و ثبت شکایت به نحو صحیح از خدمات مشاوره حقوقی بهره مند شوند تا با آگاهی کامل بتوانند در محاکم قضایی در راستای احقاق حق خود گام بردارند.

دفتر وکالت حمیرا پارسا وکیل در این راستا آماده ارائه مشاوره حقوقی حضوری در زمینه تخلفات پزشکی به مراجعین محترم می باشد، لطفا با شماره های ذیل تماس بگیرید.

02188554580

09123666928

 

بازدید 1671 دفعه

نظرات (4)

هنوز نظری ارسال نشده است
این نظر توسط مدیر سایت کمینه شده است

پزشک زیبایی برام جراحی انجام داده که متاسفانه کارشو به خوبی انجام نداده و با مشکلاتی مواجه شدم ایا نتیجه ای حاصل میشه که ازش شکایت کنم؟

افسانه
این نظر توسط مدیر سایت کمینه شده است

رسیدگی به شکایت از پزشک زمان زیادی می بره؟

ندا
این نظر توسط مدیر سایت کمینه شده است

پزشکم در درمان مادرم مرتکب خطای پزشکی شده با چه مدارکی باید شکایت کنم؟

کوروش

  1. بهتر است نام و نظر خود را پارسی تایپ کنید.
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت