چاپ کردن این صفحه

ماهیت حقوقی استرداد جهیزیه + نمونه رای

امتیاز شما به این مطلب
(3 رای‌ها)

 استرداد جهیزیه

وب سایت حقوقی حمیرا پارسا وکیل پایه یک  _ در عرف خانواده های ایرانی زمانی که دختری قصد ازدواج دارد و در حال رفتن به خانه بخت می باشد، با توجه به رسم و رسوم هر شهر یا هر استان مجموعه وسایل (اموال منقولی) به همراه خود به منزل همسر می بردکه به اصطلاح جهیزیه خوانده می شود از آنجایی که مطابق قانون ایران تهیه وسایل زندگی به عهده شوهر می باشد و آوردن جهیزیه به معنی سلب مسئولیت زوج در تهیه وسایل زندگی نمی باشد و زن با آوردن وسایل و آن ها را در اختیار مرد قرار می دهد

تا از آنها اسفاده نماید در اصطلاح حقوقی اذن در انتفاع می دهد و زن هر زمان که بخواهد می تواند با بازپس گیری جهیزیه مانع استفاده از آن توسط مرد شود دعوای حقوقی که زن می تواند در این رابطه با کمک وکیل خانواده مطرح نماید ، دعوای استرداد جهیزیه می باشد.

در این راستا زن می تواند با در دست داشتن عقدنامه شناسنامه و سیاهه جهیزیه (در صورت موجود بودن ) نسبت به طرح دعوای استرداد جهیزیه اقدام نماید.

مرجع رسیدگی به این دعوا دادگاه خانواده می باشد، از انجا که ید زوج بر جهیزیه ید امانی است و زوج فقط حق استفاده از آن ها را دارد .

طرح دعوای استرداد جهیزیه به منزله رجوع از اذن و عدم رضایت بر استفاده مجدد زوج بر جهیزیه است.

بنابراین زوج موظف است در صورت استرداد اموال امانی را در وضعیت موجود مسترد کند.

لذا وکیل خانواده می تواند با طرح دادخواست استرداد جهیزیه و ضمن آن تامین خواسته نسبت به استرداد جهیزیه اقدام نماید. دعوای استرداد جهیزیه دعوای مالی می باشد و باید تقدیم گردد.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: کلیات نفقه

خلاصه رای

زوجه با آوردن جهیزیه به منزل زوج، صرفاً به‌صورت ضمنی اذن در اباحه تصرفات داده است و زوج حق تصرفات منافی با حق مالکیت زوجه ندارد بنابراین در صورت فروش موظف به پرداخت قیمت و در صورت مثلی بودن، مثل آن را باید پرداخت نماید. 

نمونه رای دادگاه

در خصوص دادخواست تقدیمی خواهان خانم ل.ص. فرزند ح. با وکالت خانم م.الف. به‌طرفیت خوانده آقای ر.ک. فرزند الف. به‌ خواسته استرداد جهیزیه به شرح سیاهه عادی تقدیمی مضبوط در پرونده، نظر به استماع اظهارات خواهان و دفاعیات خوانده، ملاحظه مدارک ایداعی، و اینکه خوانده دلیلی بر استرداد جهیزیه مورد مطالبه اقامه ننموده و ید زوج بر جهیزیه امانی تلقی می‌شود، زوج فقط حق استفاده از آن را در زندگی مشترک دارد و با عنایت به اینکه خواهان با طرح دادخواست از اذن خود رجوع کرده و عدم رضایت خود را به استمرار ید زوج بر اقلام جهیزیه اعلام نموده و چون امین مکلف است در صورت مطالبه مستودع عین اموال امانی را در وضعیت موجود به وی مسترد نماید و موجبی نیز برای ادامه تصرفات خوانده وجود ندارد، فلذا مستنداً به مواد۱۹۴و۱۹۸ از قانون آیین دادرسی مدنی و مواد۶۱۹ و۶۲۰ قانون مدنی، دعوی خواهان را محمول بر صحت تشخیص، خوانده را به استرداد جهیزیه وفق لیست سیاهه تقدیمی (به‌استثناء یک‌تخته فرش ماشینی ۹ متری یک دستگاه یخچال‌فریزر یک دستگاه اجاق‌گاز و یک دستگاه تلویزیون و سرویس تخت خواب) و نیز هزینه‌های دادرسی محکوم و اعلام می‌نماید. رأی صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی درمحاکم تجدیدنظر استان تهران نمی‌باشد. 
رئیس شعبه ۲۴۱ دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ مقدم

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی آقای ر.ک. به‌طرفیت خانم ل.ص. نسبت به دادنامه شماره ۱۰۰۵۰۹ مورخ ۱۲/۰۳/۱۳۹۲ در پرونده کلاسه ۱۴۹۱ صادره از شعبه ۲۴۱ دادگاه عمومی حقوقی تهران که به‌موجب آن حکم به استرداد جهیزیه وفق لیست سیاهه به‌استثناء یک‌تخته فرش ماشینی ۹ متری – یک دستگاه یخچال‌فریزر – یک دستگاه اجاق‌گاز و یک دستگاه تلویزیون و سرویس تخت خواب و هزینه دادرسی صادر گردید زوجه مدعی گردید چهار قلم از قبیل لباسشویی و ظرف‌شویی و چرخ‌خیاطی را فروخت و هزینه چشم خانم ل.ص. نموده‌ام و جاروبرقی سوخته نظر به اینکه زوجه وسایل را به منزل جهت استفاده بوده است و اذن اباحه استفاده است و اذن ربیع در اذن تصرف مستلزم نمی‌باشد لذا در صورت فروش موظف به پرداخت قیمت و در صورت مثل بودن مثل آن را بایستی پرداخت نماید لذا اعتراض تجدیدنظرخواهی وارد نمی‌باشد زیرا دادنامه تجدیدنظر خواسته بر اساس محتویات پرونده و دلایل و مدارک ابرازی صحیحاً و مطابق مقررات قانونی خالی از هرگونه اشکال صادرشده و تجدیدنظرخواه در این مرحله از رسیدگی دلیل یا مدرک قانع‌کننده و محکمه‌ پسندی که موجب نقض و بی‌اعتباری دادنامه معترض‌ٌعنه را ایجاب نماید ابراز ننموده و لایحه اعتراضیه متضمن جهت موجه نیست و تجدیدنظرخواهی با هیچ‌یک از شقوق ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی مطابقت ندارد. لذا دادگاه ادعای تجدیدنظرخواه را وارد و محمول بر صحت تشخیص نداده دادنامه مورد اعتراض را منطبق با مقررات و اصول دادرسی می‌داند مستنداً به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن ردّ دادخواست تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظر خواسته را عیناً تأیید می‌نماید. این رأی قطعی است. 
رئیس شعبه ۴۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه 
خالقی ـ نجفی سواد روباری

مشاوره حقوقی استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه

حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری آماده ارائه مشاوره حقوقی و وکالت در زمینه استرداد جهیزیه می باشد، کافیست با شماره های مندرج در وب سایت تماس گرفته تا از خدمات حقوقی دفتر وکالت حمیرا پارسا وکیل خانواده بهره مند شوید.

021885545800

09123666928

بازدید 2495 دفعه