09123666928

تلفن تماس با وکیل

09123666928

تلفن تماس با وکیل

10:00 تا 20:00

ساعت پاسخگویی

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

امتیاز شما به این مطلب
(45 رای‌ها)

 مبلغ حق الوکاله برای یک وکیل 3میلیون و500 هزار تومان

برای دو وکیل 7 میلیون تومان می باشد

در بازه زمانی بین هفت تا 30 روز

بدون نیاز به حضور زوجین

بدون حضور در جلسات مشاوره

تماس با وکیل پایه یک دادگستری: 09123666928

 

 

طلاق توافقی بدون وکیل

رسیدگی به طلاق توافقی بدون وکیل زمان بیشتری نسبت به طلاق توافقی با وکیل می برد. زیرا بدون اعتراض رسمی طرفین انجام می شود. گاهی بدون توجه به مسئله زمان و مشکلات پروسه طلاق برخی تصمیم می گیرند که طلاق توافقی را بدون وکیل پیش ببرند.

 البته این امر مستلزم شناخت کامل مراحل طلاق توافقی بدون وکیل است..با توجه به حساسیت امور حقوقی و روند پیچیده حقوقی پروسه سختی برای زوجینی که به امور حقوقی اشراف ندارند می باشد.

با این مطلب حقوقی همراه ما باشید تا با مراحل طلاق توافقی آشنا شوید. با شروع این مطلب با طلاق ، شرح کامل طلاق توافقی و مراحل طلاق توافقی بدون وکیل می پردازیم.

با مطالعه کامل این مطلب با مراحل طلاق توافقی آشنا خواهید شد تا با چالشهای کمتری مواجه شوید.

آشنایی با طلاق

حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری، طلاق را چنین تعریف می کند: زوجین زمانی که به مشکلات غیرقابل حلی در زندگی زناشویی مواجه می شوند و برای حل آن به  بن بست می رسند، تصمیم می گیرند که در چارچوب شرعی و قانونی به زندگی زناشویی خود خاتمه دهند، که به این نوع جدایی طلاق می گویند.

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق ها می باشد که زوجین با توافقاتی که بر اساس حق و حقوق مثل مهریه و نفقه و ... بدست می آید جهت گرفتن طلاق اقدام می کنند. در این نوع طلاق که پس از توافق زوج و زوجه انجام می شود روند و پروسه مراحل انجام طلاق را ساده تر می کند.

شرایط طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی را بطور کلی می توان در دو نوع تعریف کرد، که با یک توضیح کوتاه به بررسی شرایط طلاق توافقی در دونوع عمومی و اختصاصی می پردازیم :

نوع اول: شرایط عمومی طلاق توافقی

شرایط عمومی طلاق توافقی بدین صورت می باشد که برخلاف دیگر طلاق ها، حضور زوجین و یا وکیل هر یک از آنها در دفتر خدمات جهت تقدیم دادخواست طلاق توافقی الزامی می باشد. اما زوجین در ثبت دادخواست دیگر طلاق ها (چه طلاق از جانب زوج و یا چه طلاق از جانب زوجه)  می توانند بدون حضور طرف مقابل اقدام به تقدیم دادخواست نمایند.

همچنین در مورد حقوق مالی، باید توافقات مالی مبنی بر پرداخت مهریه و ... و یا بخشیدن حقوق مالی زوجه مشخص گردد.

 و در اخرین شرایط عمومی طلاق توافقی صدور رای طلاق توافقی، مستلزم ارائه گواهی عدم بارداری از جانب زوجه و رعایت عده طلاق می باشد.

نوع دوم: شرایط اختصاصی طلاق توافقی 

با استناد به توضیحات قبلی شرایط اختصاصی طلاق توافقی بر خلاف دیگر طلاق ها، در طلاق توافقی، شروطی مبنی بر ارجاع پرونده به داوری وجود ندارد و با این شرط، زوجین برای دریافت رای طلاق توافقی، باید پیش از تقدیم دادخواست، جهت اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی مراجعه نمایند که در مراحل طلاق توافقی بدون وکیل به شرح آن پرداخته ایم.

شرایط طلاق توافقی را خدمتتان توضیح دادیم، حال با ما همراه باشید تا به شرح کامل مراحل طلاق توافقی بدون وکیل بپردازیم.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

 

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

با دانستن نکات مهم طلاق توافقی و مراحل طلاق توافقی بدون وکیل شاید در روند پیش بردن پرونده حقوقی نتیجه مطلوب حاصل نشود پس بهترین تصمیم انتخاب یک وکیل پایه یک می باشد. زیرا وکیل خانواده با اگاهی و تجربه بسیار در پیش بردن پرونده های خانواده، فرایند پرونده را بهتر پیش خواهند برد.

حال به بررسی مراحل طلاق توافقی بدون وکیل می پردازیم:

 

ثبت نام در سامانه تصمیم

زوجین که قصد انجام طلاق توافقی را دارند باید ضمن مراجعه به مراجع مشاوره بهزیستی نسبت به گذراندن دوره مشاوره اقدامات لازم را به عمل اورده ، پس از اخذ نامه مرجع مشاوره دال بر عدم سازش اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی نمایند.

 

ثبت دادخواست طلاق توافقی

برای ثبت دادخواست طلاق توافقی بدون وکیل زوجین با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی،  سند نکاحیه و نامه مرکز مشاوره نسبت به ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام نمایند.

حضور همزمان زوجین برای امضای طلاق توافقی الزامی می باشد.

بعد از ثبت دادخواست و ارسال آن به دادگاه خانواده، شعبه رسیدگی مشخص شده و پس از تعیین وقت رسیدگی توسط منشی شعبه به دعوای موردنظر رسیدگی خواهد شد.

توافق در خصوص حقوق مالی اعم از مهریه , نفقه , نحله , جهیزیه و....

زوجین (زن و مرد) در روز جلسه رسیدگی نسبت به چگونگی دریافت یا پرداخت حقوق مالی اعم از مهریه , نفقه , نحله , جهیزیه و.... توافقات لازم را به عمل می آورند و با اعلام به قاضی رسیدگی رای دادگاه بر اساس آن توافقات صادر خواهد شد.

 بیشتر بخوانید: مراحل طلاق توافقی

ابلاغیه دادگاه

حال بعد از گذراندن مراحل قبل از سوی دادگاه زمان رسیدگی به زوج و زوجه ابلاغ خواهد شد تا زوجین از زمان جلسه رسیدگی و شعبه رسیدگی آگاه شوند،  که در مراحل طلاق توافقی بدون وکیل، حضور زوج و زوجه الزامی می باشد.

حضور زوجین در جلسه رسیدگی در زمان مقرر

با فرارسیدن زمان جلسه زن و مرد با حضور در دادگاه و شعبه مربوطه اعلام حضور کرده و ضمن توافقات مالی که در مراحل قبل توضیح داده شد ، قاضی نسبت به صدور رای اقدمات لازم را به عمل اورد.

صدور رای طلاق توافقی

پس از صورتجلسه در دادگاه، قاضی دادگاه نسبت به صدور رای به عمل اورده و طرفین در صورت اسقاط حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی می توانند نسبت به ثبت آن در دفتر ثبت طلاق اقدام نمایند. 

 شرایط طلاق توافقی 

 صدور سند طلاق توافقی

آخرین مرحله از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل ثبت طلاق است. طرفین باید حکم قطعی دادگاه را  از دفتر دادگاه تحویل بگیرند و حتماً پیش از آنکه سه ماه از حکم بگذرد، به یکی از دفاتر ثبت‌اسناد رسمی مراجعه کنند تا سند طلاق در این خصوص صادر شود بسیار مهم است که این فرایند را در زمان معین سه ماهه انجام دهید، در غیر این صور رای طلاق باطل خواهد شد.

طلاق توافقی چقدر طول می کشد

یکی از سوالات رایج که تمامی مراجعین می پرسند این است که طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟ که با یک توضیح کامل به این سوال رایج پاسخ می دهیم.

زمان اتمام طلاق توافقی به خیلی موارد بستگی دارد از جمله تاریخ ثبت دادخواست طلاق توافقی ، شعبه مربوطه و ...

بطور کلی از ده روز آخر ماه با توجه به ارائه امار توسط شعب دادگاه، هیچ گونه ارجاعی صورت نمی گیرد ،پس به همین دلیل اگر از تاریخ بیستم تا یکم ماه بعد دادخواست خود را ثبت کنید، پروسه رسیدگی کمی زمان بر خواهد بود.

در ادامه پاسخ به سوال طلاق توافقی چقدر طول می کشد، ذکر این نکته ضروری است که با توجه به نواقصی که در وکالت نامه های زوجه که از زوج در دفاتر اسناد اخذ شده است  از جمله: زوجه از زوج(زن از مرد) در وکالت در طلاق حق اسقاط تجدید نظر و فرجام خواهی را ندارد.

تعدادی از شعب خانواده به این مسئله واکنش نشان داده و بعد از صدور رای طلاق توافقی، قطعیت آن به ۴۴ روز بعد موکول خواهد شد و بعد از طی شدن ۴۴ روز در صورت عدم اعتراض هر یک از زوجین امکان ثبت طلاق میسر خواهد بود.

مراحل طلاق توافقی

حرف آخر

دفتر وکالت حمیرا پارسا جهت آشنایی زوجین با مراحل طلاق توافقی بدون وکیل ، درک بهتر مراحل فوق و آشنایی با پیچیدگی های پروسه طلاق توافقی، مشاوره حقوقی رایگان (پاسخ به دو سوال)ارائه می دهد.

و یا جهت دریافت مشاوره حقوقی حضوری و یا مشاوره حقوقی تلفنی بطور کامل با برسی مدارک و مستندات مراجعین  با شماره های ذیل تماس بگیرید.

02188554580

09123666928

 

بازدید 1559 دفعه

نظرات (2)

هنوز نظری ارسال نشده است
این نظر توسط مدیر سایت کمینه شده است

سلام. وکیل بگیریم بدون جلسات مشاوره انجام میشه؟

ساداتی
این نظر توسط مدیر سایت کمینه شده است

طلاق توافقی بدون وکیل میگن خیلی طول می کشه درسته؟

ص.ع

  1. بهتر است نام و نظر خود را پارسی تایپ کنید.
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت